tagline musafir

Sepuluh sen dibelanjakan untuk kebaikan lebih baik daripada sejuta ringgit tetapi untuk kejahatan

Tuesday, September 6, 2011

Menampal batu hiasan dinding

بسم الله الرحمن الرحيم

Sebenarnya lebih sesuai saya istilahkan aktiviti saya kali ini, membaiki batu hiasan dinding di luar rumah saya, almaklumlah, batu asyik tertanggal je, main tampal je mamat indonesia ni, tak sampai beberapa bulan, tercabut dengan sendirinya. Setelah mendapat nasihat daripada abang ipar, maka saya memulakan kerja dengan membeli gam simen yang lebih berkualiti, 4 liter mix latex, batu-batu dekorasi tu memang dah ada spare bimbang kalau tertanggal atau rosak, kemudian membeli seliter clear coat untuk mengilatkan permukaan batu setelah ditampal dan stone cutter pula saya pinjam dengan abang ipar. Maka, ni kiranya DIY (do it youself) lah.

Dengan bismillah, saya mula membancuh simen+air+latex. Latex perlu dicampur agar simen melekat kuat pada batu dan dinding.

berkat melihat mamat indonesia menampal batu, maka saya mendapat sedikit ilmu untuk menampal sendiri batu dekorasi tersebut.  Walaupun gaya susunan tidak secantik pakar namun saya tetap berbangga dengan hasil kerja saya.

Setelah batu-batu itu ditampal, maka tiba masanya ia disapu dengan clear coat agar permukaan batu menjadi bersih dan berkilat.






bila dah siap tampal dan sapu clear coat, maka batu tersebut dibiarkan kering dan sapu lagi cleat coat 2 kali lagi...biar kering, lepas tu confirm berkilat memancor-mancor!



apa pun, nak buat perlukan duit .... so ongkosnya begini ya!

Batu Dekorasi (diperbuat drpd simen juga, batu ori mahal.) sekotak = RM47, lebih kurang 4 kaki persegi. RM47x7 = RM329.
Simen gam : 1 beg = RM18... rasanyalah...
latex : 4 liter = RM25
clear coat : lupa...

Semoga keindahan itu membuatkan kita sentiasa bersyukur dengan Allah yang sentiasa memberikan nikmat mata dan jiwa yang tenang kepada kita...selamat mencuba ;)





No comments: